Erstatninger for ost

Det er mange som syns at ost er det vanskeligste å gi slipp på. Men det tar gjerne ikke mer enn  en måned eller to før du ikke kjenner lyst eller savn etter dette lengre. En nøkkel her er næringsgjær. Du finner det i de fleste helsekost butikker. Det smaker ikke gjær, men OST! 🙂   Du kan drysse det over salater, på brødskiven, blande det i dressinger, hjemmelagd pesto, sauser og supper m.m. Dette vil hjelpe til med at du aldri kommer til å savne meieri- ost. Du kan lese mer om dette produktet her på nettbutikken Helse & Kost.

Les mer og finn oppskrifter med næringsgjær her på bloggen Veganmisjonen.com.

Mange mat-butikker har veganske oster som ser ut som skivet, revet hvit ost eller smøreost.         De veganske nettbutikkene har også et bra utvalg.                                                                          Astrid og Aporna, Wilmersburger, Violife og smøreoster som Oatly sin smøreost PåMackan er oster jeg ofte ser at andre sier de liker best. Det er ganske milde og smaksnøytrale oster.            Vegetarbloggen.no har kåret de beste ostene. Se resultatet her. Vær oppmerksom på at det har kommet mange nye vegan-oster på markedet siden denne kåringen.

Veganlife.no er en norsk nettbutikk hvor man finnner mange ulike typer veganske oster. Både revet pizza-ost, skivet ost, blåmuggost, parmesan, mozarella, kremoster, ost i blokk og ostesaus. Sjekk utvalget her.

Veganermat.no er en annen norsk nettbutikk som selger ost. Her finner man merket Cheezly i ulike varianter, en type mozarella og en type feta-ost, samt noen smøreoster.

Det jeg ikke har funnet til nå er en versjon av brunost eller prim. Men jeg har ved en tilfeldighet lagd min egen. 🙂 1 del kokos-sirup, 2-3deler mandelsmør og eventuelt litt  næringsgjær etter smak.  Dette blir mer som prim enn ost, men smaken av brunost er der.

Du kan raskt og enkelt lage din egen versjon av ost. Det finns hundrevis av oppskrifter på ulike typer både raw (vegansk mat som ikke er varmet mer enn 43 grader) versjoner og kokt.  Du kommer en lang vei med å alltid ha agar-agar( vegansk gelatin som fåes kjøpt i helsekostbutikker) og næringsgjær i skapet.

Visste du at en god pizza ikke alltid trenger å toppes med ost? Prøv å legg på skiver av squash, sopp, eller tomater. Du kan også bare dekke den med et bakepapir under stekingen slik at fyllet ikke tørker ut. Ved servering topper du den med dressing eller en slags oste-saus. En enkel slik topping kan se slik ut:                                                                                                                                   Pizza-topping istedet for ost:                                                                                                                      Bløtlagte pinjekjerner og, eller chasewnøtter kjøres i mixer sammen med litt sitron, vann og eventuelt litt næringsgjær etter smak.

De oste-erstatningene som er på markedet har ofte en mindre andel protein enn animalsk ost. Jeg lager min egen ostesaus for å ha på wok, taco m.m. Her er oppskriften til den:                 Mix sammen 1 toppet ss. erteprotein (fåes kjøpt i helsekostbutikker og har 82 % protein innhold. Denne opsskrifta gir hele 8 gram protein),  2-3 dl. oatly havrefløte, 2 ss. saft av sitron og næringsgjær etter smak. Skal ikke kokes.

Ostesaus kan kokes av ostesauspulver som du får kjøpt på nettbutikken Veganlife.no Jeg syns den blir best kokt på usøta soyamelk.

Her er linker til en hel verden med oste-oppsrkifter:

Cottage Cheese fra den danske veganbloggen Grøn, Sund & Lækker Den er god å spise både varm og kald. Istedet for næringsgjær kan du smaksette med sukker og kanel. Da får du smak og konsistens som god gammeldags gomme.

Mozarella, ostesauser og skivbar ost fra nettsiden  til Jennifer`s Kitchen.

30 oppskrifter på Smeltbar og strekkbar vegansk ost fra nettsiden til Veganfoodlover.com

90 oppskrifter på smakfulle veganske oster du kan lage hjemme fra nettsiden til One Green Planet.

4 oppsrkifter på pesto og smørbare oster fra helsekostbutikken Life.no

Oppskriftsboka Artisan Vegan Cheese fra Artisanveganlife.com  viser deg hvordan lage ulike typer veganske oster og veganske versjoner for yoghurt, rømme og melk.

Fast skivbar og smeltbar ost av kokosmelk fra bloggen Pranava.no.  Den kan også lages med andre typer plantemelk. Jeg har hatt stor suksess med å lage den av usøta soyamelk. Også soyamelk blandet med litt solsikkekjerne- og sesamfrø-melk. Sesamfrø er en svært god kilde til kalsium. Med bare soyamelk blir det for lite fett og den smelter derfor dårlig. Kokosmelka i oppskrifta kan også erstattes med havrefløte. Kutt gjerne ut både løkpulver og røyksyre som står i oppskriften. Jeg smaksetter heller med peppermix og, eller oregano. Og ha i en eksta spiseskje med næringsgjær for en enda mer “ostete” smak. Jeg lager melka selv i en Soyabella kanne.

10 oppskrifts-videoer på hvordan lage ulike veganske oster og osteretter fra nettsiden til Cooking With Plants.

Minst 5 ulike oppskrifter. Godt forklarte med videoer. Prøv vegansk mozarella, oster av mandel, chasewnøtter eller hempfrø, rejuvelac for tilsetning i fermenterte oster. Også oppskrifter på hjemmelagd tofu av soya eller kikertmel. Ellers mange titalls ulike osterett-oppskrifter Fra Marystestkitchen.com

Hvordan lage fersk vegansk mozarella. Og en pizza oppskrift. Fra nettsiden til One Green Planet.

Norske oppskrifter på raw-food ostedipper, ostekaker, chasewnøtt-ost og macadamianøtt-ost. Fra bloggen Siljesreise.com

Den enkle basis versjonen av vegan-ost uten koking, baking eller steking. Fra bloggen Rockinrawchef.com

Homemade non-dairy Cheese fra Markus Rothkranz på youtube.

Denne mandel-osten i videoen ovenfor er lagd med irsk mose. Les mer her på nettbutikken Altshop.no. Irsk mose  Kan med fordel brukes i ostekaker istedet for gelatin.

“Ostesmørbrød” med tofu. En litt spesiell oppskrift fra den danske vegan-bloggen                        Grøn, Sund og Lækker!                                                                                                                        

Middagsoppskrift med smeltbar ost av blomkål og mandelmelk i grønnsakspai:

This Cheese Is Nuts av Julie Piatt er ei bok med 74 oppskrifter på oster lagd av ulike typer nøtter. Raske å lage. Kjøp boka her. Selv de modne ostene i boka er ferdig på under to døgn ved hjelp av dehydrator/tørkemaskin. Dehydrator kan du kjøpe på nettbutikkene Sunnere.no eller Sanabona.no

Enda en oppskrift på vegansk mozarella. 🙂

Parmesan-topping av mandler, pinjekjerner, chasewnøtter eller andre nøtter er enkelt å lage selv. Den smelter selvsagt ikke som vanlig parmesan men hever smaken på samme måte. Oppskrift her fra matmerk.no

Hjemmelagd feta-ost av mandler, soyamelk,  eller tofu,

 Ostesaus til nachos, taco, pizza, makaroni og lignende her fra Veganeren.com. Siden har også oppskrifter på smeltbar pizzaost, røkt ost og  smørbar casewnøtt ost.

Denne artikkelen fra Independent.co.uk skriver om de ulike metodene som blir brukt i laging av ost. Du kan lage plantebasert ost som er så og si identisk til ost av animalsk melk. Det er ikke melken i seg selv som gjør osten, men vitenskapen og metodene bak. Disse metodene kan brukes like godt til laging av plantebasert ost som til animalsk ost.

Norsk oppskrift på pesto fra bloggen Greenbonanza.com

Cashewnøtt ost med probiotika fra Microbescook.com

Vegan Aged Camembert Cheese fra Full of Plants.com

VEGAN CHEEZE- Hits and misses! Facebook-gruppe med mer enn 23 000 medlemmer.

Alt du trenger for å lage kultiverte veganske oster.

En liten video med oppskrift på vegansk mozarella og litt annen småprat om ost og sånn:

Sunn ostedip med gulrot og potet  fra Veganmisjonen.com

Vegansk brie . Svensk oppskrift.

Vegansk feta-ost av tofu  fra Bianca Zapatka.

Vegansk oste-butikk i London