Erstatninger for melk

Det finns mange ulike typer drikk av planter som kan erstatte melk.

I dagligvarebutikker vil du finne plantebasert melk enten i hylla der allergi-matvarene står eller i kjøledisken.

Plantebasert melk er for mange en smaks og vanesak, så her er det bare å utforske og leke seg fram igrunn. I begynnelsen kan det være noe uvant, og dermed ikke falle i smak ved det første. Da er det lurt å bruke den sammen med forkostblandinger og ellers i matlaging.                            Etter en tid uten smaken av ku-melk, vil du oppdage at ku-melk og mange andre animalske melkeprodukter ikke smaker noe godt, men har en ekkel eim av fjøs. Det å ta et glass iskald soya, ris eller havremelk på styrten eller sammen med brødskiva blir derimot helt nydelig.

Vil du ha melk som minner mest mulig om ku-melk i smak og konsistens kan du blande halvt om halvt med usøta soyamelk og rismelk.

Her er en liste over hvilke og hvor de egner seg mest:

Soyamelk finnes i nøytral smak og med vaniljesmak eller sjokoladesmak. Den er rik på proteiner og er tilsatt både kalsium og B12.  Den usøta soyamelka er den som er best egna til middagsmat, middags-sauser og baking av hvetebakst. Du kan enkelt lage din egen soyamelk ved hjelp av en Soyabella kanne Les gjerne mer om en av produsentene for plantebasert melk, -yoghurt, -kvarg, -fløte og -desserter her på alpro.com .

Havremelk er en litt fyldigere melk og passer godt til å ha i kaffe, koke kakao av, blande med sjokoladepulver, ha i smoothie, på frokostblandinger, koke vaniljesaus eller grøt av, eller bare drikke kald sammen med en skive med peanøttsmør for eksempel.                                            Dette er den aller beste melken å koke havregrøt og risgrøt av fordi den setter seg ikke fast i bunnen av kasserollen. Når jeg koker risgrøt av havremelk erstatter jeg 2 dl. av melka med mat-fløte (soya-eller havrefløte) for å gi grøten den “riktige” helt hvite fargen.                                        Den økologiske havremelka til Oatly er den eneste som ikke er tilsatt kalsium og B12. Sjekk gjerne ut Oatly sin hjemmeside. De utvider stadig  med nye produkter som erstatter meierivarer. I  vanlige norske matbutikker kan du finne den nøytral, med sjokoladesmak eller appelsin+mango smak. Coop merket har også en type havremelk. Det er den billigste.

Rismelk er den tynneste melka og minner mest om extra lettmelk. Den er søtlig på smak og er derfor god i vaffler og pannekaker. Da slipper du nemlig sukker i røra. Den er fin til all mat som skal smake litt søtlig. Men den egner seg ikke i hjemmelagde vaniljesauser da den er for tynn. Derimot er den helt super til å dynke kakebunner med. Den er også god i smoothier eller nice- cream (iskrem av frossne bananer). Rismelk skal ikke brukes til daglig drikke for barn.

Nøttemelk. Det finns flere typer nøttemelk i butikkene. De er lagd av mandler, chasewnøtter, kokosnøtter eller hasselnøtter.  Disse er nok de mest fettholdige melketypene og gir god smak i puddinger, hjemmelagde oster og sjokoladepålegg. Du kan lage din egen nøttemelk ved å mixe vann og nøtter i blender og så sile det gjennom et klede eller en nøttemelkspose.                Du kan også lage melk av nøtter eller frø i en Soyabella kanne/maskin. Den får du kjøpt her på nettbutikken Sunnere.no. Her får du også kjøpt store nøttemelkposer.                                              Mange vegan-bloggere har oppskrifter på nøttemelk. Jeg liker godt mandelmelk tilsatt en bløtlagt svisker eller daddel pr. liter melk. Eller mandelmelk med et lite dryss kanel. Min favoritt nøttemelk er lagd av paranøtter. Den er svært fet og egner seg derfor godt som “fløte” på frukt desserter og bær.

Rema1000 selger nå produkter fra naturli.  De har 7 typer ulike plantedrikker som erstatter melk og en type vegansk smør.

Vidoen under fra Nest & Glow viser hvordan lage frø-melk ved hjelp av blender og nøttemelkpose.

Hempmelk er usøta og passer til det meste. Jeg har enda ikke sett  den i vanlige matvarebutikker. Men noen helsekostbutikker har denne. Du kan lese mer om den på nettbutikken: Kinsarvik.no.

Quinoamelk er foreløpig en sjelden vare. Men på Rema1000 har de nå denne som er en blanding av kokos og quinoa. Passer perfekt i smoothies med bær eller yoghurt og vanilje. Den er litt fyldig og har en rund mild smak.  Ellers så finner du quinoamelk på helsekostbutikken Kinsarvik.no De har et stort utvalg av økologiske erstatninger for melk og fløte.

Syrnet melk kan du lage selv av ulike typer plantemelk. Jeg lager av usøta soyamelk og den smaker som kefir eller kulturmelk og er lik i konsistens, bare litt mildere og mer nøytral i smaken. Slik gjøres det:                                                                                                                                  Finn fram et stort glass med lokk. Dette må være helt rent.                                                            Sett det gjerne inn i stekeovn på 100 grader i 5-10 minuter, og avkjøl før bruk.                        Viktig er det at de andre redskapene du bruker også er helt rene.                                                        Kok opp 1 liter usøta soyamelk. Kjøl til 35-40 grader. Rør inn 1/2- 1 dl. alpro soyayoghurt naturell. Denne må røres helt ut. Sett på lokket og pakk glasset inn i et kjøkkenhåndkle. Det skal nå stå lunt med jevn temperatur i ca.12 timer. Jeg setter det på plate midt i ovnen og har ovnen på 40 grader.                                                                                                                                              Når den er ferdig skal det ha dannet seg væske på toppen, og resten skal ha fått en gele-aktig konsistens.  Det skal lukte friskt og litt syrlig.                                                                                            Melka vil holde seg i kjøleskapet i ca. 1 uke. Når jeg skal lage ny bruker jeg litt av denne melka istedet for yoghurt.

Oatly har naturell yoghurt på liters kartong. Denne havregurten kan blandes halvt om halvt med ustøtet plantemelk. Soyamelk + havregurt= noe som ligner kulturmelk i smak og konsistens.

På nettbutikken Naturligliv.no finner du alt du trenger til fermentering/syrning av mat og drikke. Blant annet vegansk yoghurt startkultur.

Grønne drikker som kilde til kalsium og aminosyrer. 100 gram grønnkål for eksempel gir like mye kalsium som 1 glass melk. 100 gram blir cirka 1 dl. juice. Oppskrift på en god slik juice kan se slik ut: 1 pk, grønnkål eller en handfull løvetannblader 2 pærer, 1 sitron og 1 cm. frisk ingefær.       Jeg har prøvd ut forskjellige sammensetninger med disse litt bitre grønne vekstene. Konklusjonen ble at pære, sitron og ingefær er det som går best sammen og smaker faktisk helt nydelig.    Jeg anbefaler slow-juicere til grønne blader og hvetegress. Du får kjøpt det her på nettbutikken Sunnere.no.

Mange tenker at de må ha meierprodukter for å få i seg kalsium. her kan du lese litt mer om gode plantebaserte kilder til kalsuim.

Ertemelk har mer enn dobbelt så høyt proteininnhold som kumelk og 50% mer kalsium. Den selges foreløpig kun i USA og Kanada.  Les  mer om den og andre produkter lagd av erter her eller se produsentens reklamefilmer på You-tube.

Hjemmelagd yoghurt av mandelmelk

Svensk forsker lager smoothie av poteter istedet for melk

Yosa er nye havrebaserte produkter som kan erstatte melk og yoghurt. Fåes kjøpt på Meny.

Sproud er ertemelk lagd i sverige. De har også shake- og proteinpulver blant annet av erter.