Erstatninger for kjøtt

Kjøtt er noe av det aller enkleste å finne erstatninger for, både ernæringsmessig og smaksmessig sett.

Det finns erstatningsprodukter som ligner omtrent alle typer kjøttmat en er vant til. De fleste matvarebutikker har pølser, burgere, nuggets, farse og pålegg som har smak og konsistens som vanlige kjøttprodukter.

Nettbutikkene Veganlife.no og Veganermat.no har erstatninger for alle mulige typer kjøttmat fra reinsdyrfileer til bacon, påleggspølser og blodpudding.

Belgvekster er rike på proteiner og kan langt på vei erstatte kjøtt i all matlaging. Belg selv  av Per Viderup. Kokeboken for deg som vil spise mindre kjøtt og mer plantebasert og proteinrik mat.

Pasta lagd av belgvekster er en grei kilde til proteiner og jern. Det finns mange ulike typer pasta som består kun av bønner eller linser.  Coop Extra selger nå spagetthi av kun soyabønner eller svarte bønner. Glassnudler er også et alternativ. Det er lagd av kun mungbønner. Alle pasta typene nevnt ovenfor har kortere koketid enn vanlig spagetthi. Nettbutikken Økohjertet.no selger blant annet pasta av bokhvete, quinoa eller soyabønner. Både quinoa og soyabønner er kilder til komplett protein.

Disse matbloggerne har veganisert en rekke tradisjonelle kjøttmåltider: Veganmisjonen og Veganeren.

Spør gjerne innom de veganske facebook-gruppene eller søk i disse etter hvordan lage feks en vegansk versjon av får-i-kål eller ribbe med mere. Smaker og konsistens er ikke noe en skal savne i et plantebasert kosthold. Tvert imot så handler det om å utvide og forskjønne menyen og livet. 🙂

I en middagsrett med belgvekster eller kjøtterstatninger vil kanskje en ihuga kjøttspiser savne seighet, og litt mer saftighet. Dette fixer man enkelt ved å tilsette mer fett, i form av gode oljer, matfløte eller kokosmelk, og godt med krydder.                                                                                  Aubergine, sopp, squash, jackfruit og andre lignende matvarer gir retten noen innslag av seighet.

Kjøtterstatings produktet oumph som nå selges i mange vanlige dagligvare-butikker har konsistens som kyllingkjøtt, og ser også sånn ut.  Du finner det i butikkens frysedisk. Her kan du se hva tilfeldig forbipasserende syntes da de smakte på oumph.

Erstatninger for bacon: Facon er et ferdigprodukt som fåes kjøpt på de veganske nettbutikkene og i noen helsekostbutikker. Det ser ut og smaker som bacon , men er selvsagt lagd av planter.

Forskere har funnet tang som smaker som bacon les mer om dette i disse artiklene fra Godt.no  og Independent.co.uk                                                                                                                Du kan også lage facon selv på ulike måter. Her er link til noen oppskrifter på facon av kokosnøtter, rispapir, aubergine, tempeh eller tofu.

“Leverpostei”/ levepostei oppskrift fra Matmerk.no

Hjemmelagd ovnsbakt vegetarpostei fra bloggen til Birgitte Magnussen.

Pølse  oppskrifter med seitan-mel, fra One Green Planet.org

“Kylling-middag” Hvordan lage middag som smaker kylling-middag uten kylling? One Green Planet.org har mange oppskrifter på det.

Her er noen av de beste you-tube kanaler som viser hvordan en kan lage mat som smaker tradisjonelle kjøttretter. Lag hjemme av matvarer som finns stort sett i alle matbutikker.

 Glutenfrie alternativer til seitan og oppskrifter på “kjøttmiddager” av slike alternativer fra den veganske bloggen The V Word.net.

Enda en oppskrift på vegansk bacon eller lækon-strimler som de kaller det her på dansk.

Vegansk steik fra Bosh.tv med The Happy Pears. 

Tofu er en svært anvendelig protein-bombe av en matvare som kan brukes til det meste. Den tar til seg smaken av det du ønsker. Lær mer om denne via linken. 

The 20 Best Tofu Recipe fra Veganheaven.org.

“Kylling” strimler av tofu. Hvordan få tofu til å bli som stekt kylling i smak og konsistens. 

Vegan Impossible Burger er en burger som absolutt ikke skuffer selv en kjøtt-elsker. De som står bak tok alt de visste om smak, tekstur, farge og næringsinnhold i kjøtt og gjorde det om til en 100% plantebasert burger.

Kjøtt har gått fra  å være nødproviant, altså det som mennesket spiste som en siste utvei, da ingenting annet kunne dekke næringsbehovet til å bli et masseproduksjons-produkt, som folk mesker seg med. Dette på bekostning av både milljø, helse og dyrevelferd.  Selv om du ikke ønsker slutte med å spise kjøtt, er det greit å vite at dette er første gang i menneskets historie at kjøtt har vært produsert slik det nå produseres. Og første gang at det er blitt vanlig å konsumere det i såpass store mengder til tross for at det fins annen fullverdig mat tilgjengelig. Tror du at du trenger kjøtt, les her hva fagpersoner sier på Optimaltkosthold.no.

Kjøtt består av ferdigbygde “proteinklosser”. Det er det som man kaller en komplett proteinkilde. Kjøtt er muskelfibre som må brytes ned  til aminosyrer i vår egen kropp før det kan nyttiggjøres. Det er altså aminosyrer vår egen kropp trenger for å lage proteiner. Alle aminosyrene vi trenger finns i planteriket.  Å omdanne kjøtt til aminosyrer er en krevende prosess som også gir en del uheldige avfallsstoffer. Kjøtt bruker også opptil 3 ganger lengre tid enn plantebasert protein på å fordøyes. Hele 48 timer gjerne. Når noe trenger så lang tid gjennom fordøyelsen i 37 graders varme oppstår en prosess som ikke er særlig heldig. Kort sagt fordelene med plantebasert protein foran animalsk protein er mange.                            Kilder til plantebasert komplett protein er blant annet soya, hamp og quinoa.  At en proteinkilde er komplett betyr at den har alle de aminosyrene som trengs for å bygge en “proteinkloss”.  Korn mangler noen aminosyrer, men disse kan man finne i belgvekster og omvendt. Derfor er det lett å få i seg alle de aminosyrer en trenger ved å spise variert med både kornprodukter og belgvekster. Nøtter, frø og grønne vekster er også kilder til aminosyrer.